Monday, April 9, 2012

Internship di Media Prima part 2

Dulu aku ade updatekan pasal internship kat media prima...(click)ade gak orang tanya mcm mana leh dapat kat ctu...aku study amik BBA...so aku pon study kat uia...aku pon xtau time tu nak amik company ape..tup2 kat board kulliyyah(kiteorang x panggil fakulti yer) ade tampal notis media prima nak cari intern..so aku apply je lah...apply tgahari by email petang tu gak die call gtau aku dapat..eh mudahnyer...

mula2 tu excited lah dapat praktikal kat ctu...leh jumpa2 artis...minggu pertama je ko excited...kalo ko lpak kat kantin media prima tu ko jumpa lah artis2 kat ct
u...silap2 duduk blakang ko je la..

well scope keje aku mudah je..aku posting kat corporat
e communication..aku pon xtau knapa aku dapat kat ctu..padahal aku amik bba kot...tu kan untuk mass com..ah belasah je lah janji relate ape yg aku blajar...
bergamabar ngan tun mahathir..yg pakai vest tu butler je...tkang buat air..ade sorang aku anti..yg pakai vest diri kat belakang..berlagak datin...



memang related pon...keje aku ni melibatkan event dalam company..tidakler aku wat AIM Juara Lagu or Mentor ke...tu da ade team die...aku more tu Media Prima as a whole..tu la keje aku..banyak la jumpa artis...sampai bosan...menyampah semua ade...banyak event yg libatkan VIP gak...contoh SOAL JAWAB...aku sebenarnya lagi excited jumpa VIP ni like menteri2 banding ngan artis...kalo personaliti tv3 tu aku pon da jemu....

actually tempatnye xde lah besar mana pon..cuma ade dua bahagian north wing and south wing..ko bayangkanlah brape banyak stesen dalam tu..ngan stesen radionye lagi...memang padat lah..rimas pon ade...

banyak cabaran gak lah kalo ko keje ctu...kne ngumpat tu satu hal..orang dok jaja nama ko pon ade...ade jer yg jelez...sampai ade staff kat ctu pertikai knapa keje aku senang sangat...ko ingat senang? ade ke die kata kat aku knapa xwat press conference? ape kebodonyer aku ni amik bba kot...xde kne mengena...ade je yg busuk hati...standard ar keje bahagian hiburan ni memang cam ni...yg pondan2 kompem ramai...seksi pon ramai...berangan pon ramai...da la tu kot...

kalo suka parti2 elok la keje cni...teringin nak masuk tv..banyak kali da masuk tv...hahaha

elaun aku? mesti korang nak tau kan...rm200 je dik oi sebulan...aku praktikal 3 bulan..ko kali je lah..(tu pon xtau ka?) cikit kan..tp keje ko banyak!..ikut department gak...ade budget dapatlah elaun..kalo x, xde lah....

bos2 besar spoting habis...lg presiden dato' johan jaafar...die baiklah..peramah...
kat konti hot fm..bawak lah vip g melawat...

opis aku kat tingkat atas skali tempat2 ngan bos..slalu kalo masuk opis memang akan lalu tempat2 bos...

supervisor aku ok jer...cuma my fellow kureng ckit...pulun+poyo...and speaking2 english ala2 western but accent so lame liao! hahahaha..

kalo di beri peluang keje kat ctu aku rasa x kot...ntah ,malas lah...x selesa sangat kan environment..ikut orang la kot....

aku harap sesiapa je yg cari maklumat pasal praktikal media prima ni aku harap info ni membantu....kalo ade ape2 soalan post kat komen yer?!

p/s: banyak lg gambar..tp malas lah nak upload...

31 comments:

  1. salam, saya pun akan buat practical training at media prima bln 6 nie.. tp sy masuk admin depart. bila dgr awak cite nie cam takot la pulak.. hee

    ReplyDelete
  2. ooo....mula2 je takut..lama2 xlah..xde ape pon sebenarnya...good luck yer!!

    ReplyDelete
  3. oyeke.. tapi ada gak saya dengar keje die busy gile smpai time cuti pun kene keje betul ke? hari bekerja isnin sampai sabtu ea? sorry la banyak tanya pulak hee..

    ReplyDelete
  4. xjuga...isnin sampai jumaat jer...kalo ade event tu mcm sure heboh kne ar keje sampai hari ahad..depend lah department mana2..busy gak lah...xpe2 it's ok...

    ReplyDelete
  5. rm200 jew payment???? sket glew! nme jew swasta! huuuhh! tp law nk wat intern mmg company sllu tampal kt board ea?? xpnah prasan plk sblm ny! 6t ble tbe wktu nk prktkal bley larr observe!

    ReplyDelete
  6. hehehe..memang ckit..ade je yg xdapat...perkara biasa kalo elaun ckit memang orang xnak..kalo intern kat government lg lah xdapat ape2...tp yg best experience..kalo diikutkan dalam sebulan tu mcm2 dapt...more than 2000++ dapt..tp bukan dalam bentuk duit la..kalo keje mcm aku lah libatkan event mgt...tido hotel pon bukan cikai2 siap butler lg..makan kat hotel lg...aku punya berat tambah 4kilo++ masa praktikal...ikut bos lah..bos aku gile kentang baik...

    slalu tampal kat board department....

    ReplyDelete
  7. elaun rm200 je? i ever heard yg elaun kat ramai minimun rm900? i apply sana. course electronic communication. taktau dapat ke tidak.. baru mohon btw.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai. amcm dpt ke intern kt mediaprima? i baru nk cari tmpt intern. course sama dgn you tp i dr UiTM.

      Delete
    2. hai.amacam dpt tak intern dkat media prima?sy pon course electronic communication

      Delete
  8. im aida student sem 3.. polytecnic.

    ReplyDelete
  9. hai aida..depend gak pada peruntukan department masing2..kalo peruntukan diorang banyak, banyak lah dapat kat intern....insallah boleh dapat...sana pon memang banyak pakai intern...

    ReplyDelete
  10. aida here,,
    actually banyak nak tanyaa. hehee.
    wht should i call you? ben? is it oke? hehe
    time ben apply tu, ben sent kat email apa eh?

    is it ;
    valid tak email tu?

    ReplyDelete
  11. internship@mediaprima.com.my
    valid ke email ni?

    ReplyDelete
  12. sy anta email trus ke respective department..memang kebetulan department tu nak pakai.so pagi sy email, ptg diorang da call da gtau sy dapat...yg email ni sy xtau....kalo xsure call je lah tanya...pasal sy praktikal pon da lama da..takut proses die da lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bley mntk email x nk intern kat mnedia prima nie.. anta email kat ak plzzzz. 0126799908 fahim.

      Delete
  13. okeyyy,, :)
    pasal penginapan.
    zaman ben tu macam mana ehh?
    hehee..

    ReplyDelete
  14. pasal penginapan..die x bg pon..sy ulang alik dr gombak...lgpon sy study kat uia gombak...so ulang alik je lah....tp oklah..memula tu canggung ckit..tp lama2 ok...yg best kalo slalu g event....

    ReplyDelete
  15. awak study poli mana ek?amik kos aper?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, yekee.
      nie en irman. HR media prima call saya.
      saya dapat bhg engineering department.
      mcm mana eh engineering department tu?
      agak2 sy dapat elaun tak? hik3.
      sy ambil kos elektronik komunikasi. poli ibrahim sultan.
      :)
      sy start LI 2 dis 2013 nie..

      Delete
  16. sekitar media prima ada tak rumah sewa yg agak2 murah. hmm, sb ke bandar utama takda lrt kan. hmm. bas ada tak? tp kalau bas takut mesti on time. takut tak puntual nanti. huhu.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...nak tanya pandangan anda tentang bahagian HR..insyaAllah sy nk apply praktikal HR di sana.

    ReplyDelete
  18. waalaikumsalam..hr so ar ok...kerja die banyak handle prog untuk staff...selain tu anta surat pekeliling kat dpt masing2...

    ReplyDelete
  19. hmm, btw mcm mana kerja for news deparment, i might get that job, still waitting..

    ReplyDelete
  20. salam .saya akan intern di media prima ( HR department ) start dari bulan may ni sampai oct..elaun rm300 katanya..alahai..berdebar rasa..mcm mana la agaknya nanti :(

    ReplyDelete
  21. Yes , agak teruk jugak intern sini . sorry , but i have to say this ... at the first place , dapat supervisor yg mulut agak2 hareyyy sikit , then aku tak puas ati aku jumpa manager terus minta tukar supervisor . Lol . bukan apa , treat us like intern students la bukan macam staffs . kalau nak cuti or mc pun kena ganti balik . Pelik pelik pelik ... bukan kita yg minta nak sakit or suka2 cuti pun ... ikut nasib la kalau dapat sv yg suka mengarah mmg kau kena buat keje dia all the time . dia goyang kaki LOL . bai .

    ReplyDelete
  22. Yes , agak teruk jugak intern sini . sorry , but i have to say this ... at the first place , dapat supervisor yg mulut agak2 hareyyy sikit , then aku tak puas ati aku jumpa manager terus minta tukar supervisor . Lol . bukan apa , treat us like intern students la bukan macam staffs . kalau nak cuti or mc pun kena ganti balik . Pelik pelik pelik ... bukan kita yg minta nak sakit or suka2 cuti pun ... ikut nasib la kalau dapat sv yg suka mengarah mmg kau kena buat keje dia all the time . dia goyang kaki LOL . bai .

    ReplyDelete
  23. salam, boleh tolong saya untuk internship di
    media prima ?, waktu semakin hampir harap dapat membantu , call or whtsapp saya 01111153123- azim. terima kasih

    ReplyDelete