Tuesday, May 15, 2012

Mogok Lapar Terbesar Di Dunia (Palestin)

Di Timur Tengah seramai 3500 tahanan Palestin di penjara Israel termasuk banduan Mesir dan Arab mengadakan  29 hari mogok lapar. Tahanan yang diketuai oleh banduan Bilal Thayb dan Halahleh Thaer yang telah pun memasuki hari ke 79. Pergerakan mogok lapar tahanan Palestin bermula dengan Khader Adnan yang memulakan satu fasa baru penentangan Palestin.
 
Mogok lapar Tahanan Palestin telah mendapat perhatian dunia. Ramai pengguna di Facebook dan Twitter menukar avatar mereka dengan gambar profil yang bewarna coklat.


 
GIS 'perisikan Mesir' yang mengeluarkan satu kenyataan rasmi yang mengatakan bahawa ia membawa rundingan sejak Mei 9 dengan rakyat Palestin dan Israel dan pihak Israel bersetuju dengan terma tahanan Palestin seperti berakhir dipenjarakan pentadbiran mereka, kurungan secara berseorangan dan membenarkan keluarga mereka untuk melawat mereka.

Berikut ialah wira-wira palestin yang menahan lapar:
 Bilal Thiab ... 76 Hari
Thaer Halahleh ... 76 Hari
Hassan Safadi ... 70 hari
Omar Abu Shallal ... 68 Hari
Mohammedd Al-Taj ... 60 hari
Mahmoud Sarsak ... 54 Hari
Faris Al-Natur ... 47 hari
Jafar Ezz Al-Din ... 53 Hari
Abdallah Al-Barghouthi 32 Hari
lebih daripada 2000 Banduan .... 27 hari

Berkongsi dan jangan biarkan Media Barat mengebumikan kes mereka, semua mereka meminta HAK ASASI mereka sebagai tawanan perang, hak lawatan, hak pendidikan dan hak-hak lain yang diisytiharkan oleh undang-undang antarabangsa.

Klik selanjutnya untuk melihat gambar wira-wira Palestin


 Bilal Thiab ... 76 Hari
Thaer Halahleh ... 76 Hari





1 comment: